Двери / 20 Февруари 2020

Гръцкото издание „Етнос“ публикува гръцкия превод на второто писмо на Йерусалимския патриарх Теофил до предстоятелите на поместните православни църкви, с което ги кани в Йордания на 26-27 февруари. Писмото, чийто оригинал отново е на английски език, е изпратено в началото на февруари. Подчертава се, че Йерусалимската патриаршия признава „първенството“ на Вселенския патриарх между предстоятелите и продължава да използва всички средства за комуникация с Вселенска патриаршия, така че да се постигне съгласие между църквите.

В писмото се уточнява датата на срещата и нейния характер: неофициална „братска среща на предстоятелите и техните представители“, но не и „синаксис на предстоятелите“.

Заявената цел е да подготви основата за по-нататъшни разговори и да се разгледа „методологията, която ще се използва за постигане на общата цел за диалог и помирение, така че да се запази православното единство“. Това означава, че не се предвижда взимането на конкретни решения, обвързващи участниците.

Силно впечатление прави обстоятелството, че няма да има божествена св. Литургия, отслужена от присъстващите висши йерарси. Това е обяснено по следния начин: „Предвид братския характер на събирането, вярваме, че участието (в срещата) няма да изисква участие в обща божествена Евхаристия, а единствено желание да работим и вървим заедно в молитва“.
Безпрецедентната невъзможност на предстоятелите да заяват своето единство се дължи на едностранно прекъснатото евхаристийно общение от страна на Московската патриаршия първо с Вселенската патриаршия, а след това и с Александрийската патриаршия и с Гръцката църква. По време на богослужение Московският патриарх не споменава тримата предстоятели и така на практика очертава граници на Православната църква, която не включва тези три поместни църкви. Патр. Кирил не е съгласен и да служи с висши йерарси, които споменават изключените от руския диптих. Тъй като всички предстоятели споменават на богослужения пълния диптих на Православната църква, започвайки от Вселенската патриаршия, затова се налага на срещата в Аман да няма св. Литургия.

Така се стига до абсурдната ситуация, описана в писмото на патр. Теофил: „… поради братския характер на срещата да няма необходимост от общо отслужване на св. Литургия“.

Вселенският патриарх Вартоломей и Тиранският и на цяла Албания архиеп. Анастасий многократно изтъкнаха, че прекъснатото евхаристийно общение от страна на РПЦ прави невъзможен диалога между православните църкви и обсъждането на спорните въпроси. Евхаристията не може да бъде „инструмент“ за натиск, а е сърцевината на Православната църква. Евхаристийното общение е предпоставка за нормалния диалог, а не обратното. В кореспонденцията си с Йерусалимския патриарх относно срещата в Аман патр. Вартоломей заяви, че среща на предстоятели без общо съслужение помежду им е трагична за Православната църква и ще влоши състоянието на проблемите, вместо да ги разреши.

Началото на това разделение беше положено през 2016 г., когато четирите православни църкви, отказали да участват в Критския събор (между които и Българската православна църква), отговориха с отказ на поканата на своите събратя от Критския събор да участват поне в общо богослужение на Петдесетница, за да не се нарани единството на Православието. Тогава този призив беше подценен и не беше погледнат от богословска гледна точка, но днес семената на евхаристийното разделение, посети преди пет години, дават своя горчив плод.

https://dveri.bg/component/com_content/Itemid,100724/catid,19/id,69245/view,article/