ДВЕРИ 
22 ДЕКЕМВРИ 2016

 Rating 4.37 (19 Votes)

DSC 4114 11Св. Синод на Румънската православна църква обяви вчера, че ще информира официално Руската православна църква и Гръцката православна църква за неканоничните действия на техни клирици и миряни в диоцеза на Румънската патриаршия, които „агресивно подбуждат вярващите в Румъния да се отделят от своите канонични архиереи“, заблуждавайки ги, че Съборът на Православната църква в Крит от юни т. г. е приел нови догмати на вярата. 

На заседанието на румънския Св. Синод на 16 декември т. г. с тревога са били разгледани последните събития в живота на Румънската църква, предизвикани от крайните реакции на свещеници и богослови, отхвърлящи Светия и велик събор на Православната църква в Крит, се казва в официалното съобщение на патриаршията.

„Румънската патриаршия няколко пъти подчерта, че Съборът в Крит не е приемал никакви нови догмати, но е изповядал, че Православната църква е Едната, света, вселенска и апостолска Църква на Христос. Затова постоянно призоваваме нашите вярващи с цялата си отговорност да запазят мира и единството на Църквата, за което ни увещава свети Йоан Златоуст, казвайки, че „нищо не обижда Бога повече от разделението на Църквата! Дори да вършим хиляди добри неща, ние, които разкъсваме пълнотата на Църквата, сме не по-малко достойни за наказание от тези, които разпнаха Неговото тяло!“ (св. Йоан Златоуст, Беседи върху Послание до ефесяни, 11, PG 62, 85).

Въпреки това с душевна мъка ние отбелязваме, че някои непокорни хора, подведени от клирици и вярващи, клеветят Събора в Крит, като разпространяват, че той бил провъзгласил икуменизма за догмат на вярата, а някои клирици, повярвали на тази неистина, прекъснаха богослужебното споменаване на своя каноничен епископ и така нарушиха реда и единството на Църквата.

Светият Синод на Румънската православна църква подчертава факта, че нито Съборът в Крит и никой друг православен събор не са обявявали икуменизма за догмат на вярата, както и нито един каноничен православен събор не е обявявал някога икуменизма за „всеерес”. Следователно обвиненията на противниците на Критския събор са несправедливи, безотговорни и вредни за единството на Църквата“, се казва в изявлението на румънския Св. Синод.

Румънските митрополити заявяват също така, че е погрешно да се смята, че всички православни християни, които участват в богословски диалози и сътрудничат на практическо ниво с християни от други деноминации, са предатели на Православието. Разбира се, се казва в обръщението, ако това сътрудничество е съпроводен с опасението, че може да доведе до загубване на православната вяра, то православните християни трябва да се въздържат от такъв вид общуване. Но човек може да остане верен на Църквата православен християнин мирно, без да се фанатизира, ако изповядва православната си вяра в диалог с другите християни, без да прави компромиси с нея. 

„Св. Синод на Румънската православна църква с учудване отбелязва неканоничните действия на агресивни богослови и клирици (свещеници и епископи) от две сестри православни църкви, които идват в епархиите на Румънската патриаршия, за да критикуват йерархията и да подбуждат нашите духовници и вярващи към неподчинение на каноничната йерархия. Поради тази причина Св. Синод на Румънската православна църква реши да уведоми предстоятелите на сестрите православни църкви – Московска патриаршия и Гръцката православна църква – за ситуацията у нас, че техни свещеници и архиереи провеждат неканонична дейност в нашата юрисдикция и подбуждат към неподчинение, бунт и разкол“.

„Призоваваме духовниците, монасите и миряните, които участват в бунта и оклеветяването на Събора в Крит, без да обръщат внимание на факта, че за един Събор може да съди само друг Събор, да се поправят чрез мирен диалог и изясняване на канона за тежестта на разкола и нарушаването на мира и единството на Църквата. Административни и дисциплинарни канонични санкции ще се прилагат за вразумяването на клирици, монаси и миряни, които упорстват в своя бунт и разединение, като нарушават мира и единството на Църквата“.

„Напомняме, че отците-участници във Втория вселенски събор от 381 г. са осъществили десет допълнения или поправки в текста на Символа на вярата, формулиран от светите отци на Първия вселенски събор в Никея през 325 г., за да се изясни пълният смисъл на Символа на вярата. По същия начин и бъдещият Свят и велик събор на Православната църква може да изрази, уточни и развие тезите, формулирани в одобрените документи на Събора в Крит, за да се избегне тяхното неправилно тълкуване, което е вредно за мира и единството на Христовата църква. В тази връзка отбелязваме решението на Св. Синод на Българската православна църква, който въпреки някои критични коментари и предложения за бъдещи изменения на някои документи на Събора в Крит, реши да запази братско общение в Евахристията, в духовно и догматично отношение с всички канонични православни Църкви – както тези, които са присъствали на Събора в Крит, така и онези, които не са участвали“.

В заключение румънските архиереи отбелязват, че всички разяснения върху православната вяра трябва да се правят в рамките на църковното общение, а не в състояние на отхвърляне и разединение, защото Светият Дух е Дух на истината (Йоан 16:13), чрез Когото сме едно в общението на светото Причастие (2 Кор 13, 13).

Публикуваното вчера писмо на румънския Св. Синод е било вече изпратено на предстоятелите на споменатите поместни православни църкви. Св. Синод на Гръцката църква разгледа предложението за низвержение на двамата клирици проф. Теодор Зисис и Николай Манолис, които призовават клириците и вярващите в Северна Гърция към отделяне от каноничната йерархия и „от всички йерарси, признали решенията в Крит“. Във връзка с това Солунският митр. Антим изпрати последно предупреждение за излизащите в разкол двама клирици да преустановят своята пропаганда. Подобно писмо до Гръцката йерархия изпрати и Вселенският патриарх Вартоломей, в което се споменаваха поименно Пирейският митр. Серафим, Калавритският митр. Амвросий и проф. прот. Теодор Зисис заради техните неканонични действия и разпространение на разколнически идеи в чужди юрисдикции в Молдова, Грузия и България.