05.08.2022_20:24 | Източник: Българска патриаршия 04.08.2022 12:09 |
Снимка


На 3 август 2022 г. Негово Високопреосвещенство Варненският и Великопреславски митрополит Йоан възглави вечерното богослужение с Молебен канон на Пресвета Богородица в старинен храм „Успение Богородично“. В съслужение с него беше иконом Божидар Янакиев.

Благолепният храм беше изпълнен от множество християни, които се включиха в песенното моление към Божията Майка, изпълнено антифонно от Архиерея и председателя на храма иконом Теодор Стойчев, ставрофорен иконом Дончо Александров – епархийски съветник и председател на храм „Св. Атанасий“ и протойерей Ясен Шинев, както и от клиросните певци Тодор Тодоров и Александър Александров.

Митрополит Йоан произнесе пороповед, в която изтъкна, че „православната вяра в света Богородица, както ни учат отците, може да съществува единствено в контекста на христологията и Въплъщението. А това е контекстът, който се отнася до това кой и какво е Иисус Христос, както и до значението на Въплъщението Му в историята и в предвечната Божия воля.“

„Когато отците казват, че светата Дева е била избрана изсред всички жени, дори още преди въобще да са съществували жени, както и че нейното свободно съгласие да стане съсъд на въплътената „тайна, скривана от векове“, е било в Божието предзнание, това не може да бъде наричано предопределение. Понятието за предопределение по отношение на човешките действия е рационалистическо понятие. То е само свидетелство за неуспеха на човека да постигне очистване на сърцето, просветление и опитно знание или виждане на Бога, в Неговата нетварна светлина. Казано с други думи, това е провалът на хората да реализират възможността си да „станат чеда Божии“ (Йоан 1:12), чеда, по „осиновение“ (Гал. 4:5). Осиновението пък, за което говорят апостолите, не е юридически акт, а действие на нетварната Божия любов. Да бъдат Божии синове, това означава за хората да познават Бога в истината, която представлява не абстрактна или интелектуална идея, а жив опит и общение“, заяви Негово Високопреосвещенство.

В заключение Архиереят отбеляза, че „да почитаме светата Дева и да я тачим като Богородица означава да почитаме и да благоговеем пред въплътения Логос, защото почитта, която отдаваме на майката на Господа преминава към Самия Него. И това не е Мариолатрия – тези неща следват от нашата почит и преклонение пред Христос, също както и при почитането на светите икони: „почитта към образа се отнася към неговия първообраз“ (св. Василий Велики), защото преди всичко ние сме почели първообраза. „Почитта, отдавана на нея отвежда към Онзи, Който бе въплътен чрез нея“ (св. Йоан Дамаскин) и Който е както неин, така и на светците Първообраз. Образът, по който човеците са сътворени и осветени, не е абстрактна идея, а живо същество и ипостас: нашият Господ Иисус Христос, „Който е образ на невидимия Бог“ (Кол. 1:15).“

„Затова и израза „православна“ Мариолатрия е оксиморон. Теотокологията, или богословието на Богородица, е неотделимо от православното богословие за Христос и Изкуплението, а не изключение от него. „Така, признавайки Девата за Божия майка, ние празнуваме нейното успение. Ние не казваме, че тя е богиня – нека не бъде! Такива митове са елински шарлатании. Ние известяваме нейната смърт, но я познаваме като майка на въплътилия Се Бог“ (св. Йоан Дамаскин, Втора възхвала на Успение Богородично). Следователно, когато провъзгласява нейната тленност и смърт, православието не я превръща в богиня, а изповядва, че „тя не е родена от друга някаква природа, освен от човешката“ (св. Епифаний Кипърски, Против ересите), защото „наша сестра е Мария, както и всички ние сме от Адам“ (св. Атанасий Велики) и се нуждаем от Избавител“, допълни още той.

Митрополит Йоан благопожела Пресвета Богородица да помага на всички и да дава сили, здраве и безбедно преминаване на изпитанията, които ни предстоят.

На официалната страница на Варненска и Великопреславска света митрополия във Facebook може да проследите цялото богослужение и проповед на Архиерея:
https://www.facebook.com/varnenska.mitropolia/videos/378375937700429.

Изготви: Георги Великов