ПРАВОСЛАВНА МУЛТИМЕДИЯ

Картина на живо от Храма

Православен календар

п
в
с
ч
п
с
н
пн
вт
ср
чт
пт
сб
нд
24
25
26
27
28
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6

Новини от православна България

Пасха – Възкресение Христово в Бургас

Снимка

 

В този Велик ден на радост и надежда Пасхалната света Литургия в катедралния храм „Св. Св. Кирил и Методий“ в Бургас бе възглавена от Негово Високопреосвещенство Сливенския митрополит Арсений, който възвести славното Възкресение Христово, Празникът на празниците.

Светлините в храма бяха загасени и при пеенето на ”Приидите, приимите свет…” митрополит Арсений прикани всички богомолци да запалят свещите си, а на площада пред храма прочете Евангелското четиво, което Църквата е отредила да се чете на Възкресение, и бе дадено началото на Пасхалната утреня.

В този момент небето се озари от празничната заря, ознаменувала Възкресението.

С трикратното „Христос Воскресе!” Правоправещият архиерей поздрави всички боголюбиви християни, след което възглави Пасхалното богослужение в катедралния храм в Бургас.

В съслужение с владиката бяха: ст. ик. Севастиян Йорданов – епархийски духовен надзорник, ст. ик. Петър Василев – председател на катедралния храм, прот. Игнатий Ойков и прот. Яни Янев, свещеници от града и околията, патриаршеският протодякон Александр Нешев и митрополитските дякони Владимир Рогачев и Атанасий Костадинов.

Песнопенията на Светата Литургия изпълни хор “Херувим” с диригент г-н Илиян Маринов. Всички, които се бяха подготвили с пост и покаяние, пристъпиха към светите Тайни и се приобщиха със светите Тяло и Кръв Христови.

Снимки от светата Литургия


21.04.2025_18:05 | Източник: Българска патриаршия 20.04.2025 |
Автор: Сливенска митрополия

Пасхална патриаршеска св. литургия бе отслужена в ПКСХП „Св. Александър Невски“

Снимка

 

„Нека радостта от вестта за Христовото Възкресение бъде неизменно с нас – както ни призовава и Сам Спасителят в светото Евангелие (срв. Мат. 28:9) и както нееднократно ни призовават и Неговите апостоли: „Радвайте се винаги в Господа, и пак ще кажа: радвайте се… Господ е близо“ (Фил. 4:4-5). Дори и в най-дълбока скръб, безнадеждност и отчаяние – радвайте се! Дори в моменти на съмнения и най-тежки изпитания – радвайте се! Дори изправени пред цялата привидна сила и всемогъщество на злото – радвайте се! Защото, както днес тържествено ликува Църквата, „Христос възкръсна от мъртвите, като със смърт смъртта потъпка и на тия, които са в гробовете, живот дарува“ (Тропар на Пасха)“, каза в словото си Негово Светейшество Българският патриарх Даниил към стотиците православни християни, събрали се в и пред Патриаршеската катедрала.

В полунощ, както се полага според църковния типик, Светейшият патриарх тържествено възвести Христовото Възкресение и прочете полагащото се евангелско четиво, което говори за радостта и удивлението на жените, отишли рано да помажат тялото на възкръсналия Спасител.

Патриарх Даниил прочете и Патриаршеското и Синодално пасхално послание, в коедно се казва: „Вярата на Църквата в чудото на Възкресението е вяра, която се основава на лично свидетелство. Гласът на Църквата и до днес е гласът на жените-мироносици – тези първи свидетелки на Възкресението. Това е и гласът на светите апостоли, които в продължение на четиридесет дена след Пасха общуваха с възкръсналия Спасител и станаха „очевидци на Неговото величие“ (2 Петр. 1:16). Това е гласът на свети апостол Тома, който след като се увери лично в истинността на Възкресението изповяда: „Господ мой и Бог мой!“ (Йоан. 20:28). Това е гласът на всички светии, които с Христовата благодат победиха в борбата с греха и станаха причастници на Христовото възкресение. Това е гласът на светата Църква, която и днес не престава да благовести и да проповядва Евангелието на царството Божие достъпно за всички човеци чрез вярата във Възкръсналия Спасител и живот по Неговите заповеди“.

На Пасхалната богослужба в съслужение с него бяха Негово Високопреосвещенство митрополитът на САЩ, Канада и Австралия Йосиф, Негово Преосвещенство Мелнишкият епископ Герасим – главен секретар на Св. Синод, архим. Йоан – протосингел на Софийска св. митрополия, ставр. ик. Костадин Гаврилов и прот. Антоний Милушев, протодяконите Иван Петков и Деян Коруноски. Молитвено участие взе вицепрезидентът Илияна Йотова, Никола Петков – и.д. директор на Дирекция „Вероизповедания” при МС, политици и общественици.

Десетки бяха православните християни, които приеха Тялото и Кръвта Христови. В края богослужението завърши с многолетствие и гръмкия възглас:

ХРИСТОС ВОСКРЕСЕ! ВОИСТИНУ ВОCКРЕСЕ!

Негово Светейшество патриарх Даниил отправи и свое послание по повод празника на празниците – Възкресение Христово.



По новината работи: Ангел Карадаков


21.04.2025_17:38 | Източник: Българска патриаршия 20.04.2025 |
Автор: Българска патриаршия

Светли понеделник е днес, честваме и паметта на свещеномъченик Януарий

Снимка

 

Светли понеделник е днес. По подобие на Страстната седмица и тази, следваща седмица има свое название. Нарича се светла заради божествената светлина на Христовото Възкресение, а това определение носят и отделните й дни.

Самият Великден, като най-голям християнски празник, се празнува три дни: нeделя, понеделник и вторник. В тези дни богослуженията са тържествени и дори имат едни и същи песнопения. Така тройно се подчертава величието на Възкресението.

Както подобава на голям празник, на християните се препоръчва да празнуват, т.е. тези дни да бъдат „празни“ от делничните работи и грижи, за да почувстват същността на празника.

Християнските празници имат така нареченото попразненство – от един до няколко дни след празника, в които пак се припомня празничното събитие. При Великден този следпразничен период е цели 40 дни, до навечерието на Възнесение Христово. През всички тези дни християните се поздравяват с Христос воскресе! и Воистину воскресе!

Чества се и паметта на свещеномъченик Януарий, който е живял в края на трети и началото на четвърти век. Бил учен и добродетелен християнин, затова в зряла възраст бил избран за епископ на италийската област Кампания с главен град Неапол. Той развил много успешна дейност и в църквата му постъпили редица достойни и образовани хора. Числото на вярващите се умножавало, а животът им бил ярък пример за всички останали жители на областта. Това било и най-добрата проповед за истинността на християнското учение и за неговата висока нравственост.

Но тогавашният император Диоклетиан решил да предприеме мерки срещу християните, като заимствал религиозната политика на своите предшественици. За обединяващ център на римската религиозна система се възприемал „геният на императора“ и образът му като въплъщение на божествата Юпитер и Сол (Слънце). Отказът да се почитат тези божества започнал да се приема за държавна измяна и да се наказва от властта.

По това време управителят на Кампания проявил старание да залавя християнските свещенослужители, както и най-дейните вярващи. Така властта се стремяла да ограничи разпространението на християнството и неговото влияние в обществото. Сред първите заловени християни били епископ Януарий и най-преданите му сътрудници: дяконите Прокъл, Сосий и Фавст, четецът Дезидерий, също Евтихий и Акутий.

Те били убеждавани да се отрекат от вярата си, като им обещавали помилване и големи почести от императора. Никой от тях обаче не си и помислил да предаде вярата си в Христос. Начело с епископа всички се държали достойно и мъжествено, и понесли последвалите жестоки изтезания. Дълго ги измъчвали и когато управителят видял, че опитите му да сломи тяхната твърдост няма да дадат резултат, той осъдил всички на смърт чрез обезглавяване. Присъдата била изпълнена в 305 г., недалече от крайбрежния град Поцуоли.

Свети Януарий от много векове е светец покровител на град Неапол.


21.04.2025_10:11 | Източник: БТА 21.04.2025 07:00 |
Автор: Проф. Иван Желев

Днес е Великден – Възкресение Христово, наричан празник на празниците

Снимка

 

Днес е Великден – Възкресение Христово. Този ден Господ е сътворил – да се зарадваме и развеселим в него! Това е един от молитвените призиви в празника на празниците, както се нарича Възкресение Христово. Поради величието на този празник той е наричан още Великден. А по подобие на юдейския празник (след който Христос възкръснал) носи и името Пасха.

За християните това е най-големият празник, за който подготовката продължава седмици наред – както се готвим да посрещнем скъп на сърцето ни гост. Подготовката на тялото за празника е чрез пост, а на душата – чрез молитва и духовна нагласа към смирение и покаяние, върху които трайно се гради любовта към ближния, към хората около нас.

Основният поздрав за Възкресение Христово е Христос воскресе! (Христос възкръсна!) и отговорът е Воистину воскресе! (Наистина възкръсна!). А основната празнична песен на Великден е „Христос воскресе из мертвых, смертию смерть поправ и сущим во гробех живот даровав“ („Христос възкръсна от мъртвите, със смъртта Си порази смъртта и на тези, които са в гробовете, дарува живот“).

Бoгослужението за Възкресение Христово започва в полунощ. Това отговаря на сведението от евангелията, че през нощта на Възкресението Божи ангел дошъл и отстранил камъка от входа на изсечения в скалата гроб. Войниците, поставени да пазят гроба, били заслепени от сиянието на ангела и поразени паднали на земята. Призори в този трети ден от смъртта на Христос дошли някои от жените, Негови последователки, за да помажат според обичая тялото Му с миро (затова наричани и мироносици), но намерили гроба празен. Христос възкръснал с тялото Си, което било преобразено и материални прегради не можели да го задържат.

После дошли двама от апостолите, Йоан и Петър, и също установили, че гробът е празен. Тези първи свидетели на Възкресението по-късно стават най-достоверните проповедници на Христовото учение.

Христос воскресе!


20.04.2025_09:52 | Източник: БТА 20.04.2025 07:00 |
Автор: Проф. Иван Желев

Свещеници и енориаши на столични храмове посетиха бедстващите хора в жк „Захарна фабрика“

Снимка

На Разпети петък о. Кръстин Апостолов и доброволци от енориите на столичните храмове „Света Троица“, „Покров Богородичен“ и „Св. Димитър“ – Панчарево, посетиха бедстващите деца и възрастни от разрушеното гето в жк „Захарна фабрика“. Те им занесоха събраните предния ден храни, дрехи и играчки. „Хората са ужасени и все още в шок от случилото се. Бяха щастливи да поговорят с някого и да споделят. Доброволците, които са на първа линия, също са преуморени. Те казаха че шокът и стресът за всички са огромни. Гледката е покъртителна – под руините са дрехите, вещите играчките и учебниците на децата“, разказа за Двери един от доброволците.

 

За бедстващите хора, пребиваващи край руините на гетото, посещението на свещеника и доброволците с него беше знак за съпричастност към бедата, в която се намират. Децата и о. Кръстин казаха Отче наш с отеца и поискаха да се моли за тях.

 

„Отношението на държавата и общината към хората от гетото е проява на насилие към по-слабите, а Христос ни учи да подкрепяме и помагаме на „тия най-малките“, както Той ги нарича, хората, които силните на деня пренебрегват и потискат“, обясниха енориашите присъствието си в гетото на Разпети петък.

Те разказаха за бездушието на властите към трагедията на хората. Под открито небе нощуват майки с деца, бременни, стари хора. Семействата са разделени, защото децата са изпратени при роднини. В нeделя при бедстващите ще дойде кризисен психолог, който ще говори с майките, някои от които са в тежко психично състояние заради непосилния стрес. Сред тях са майка на дете в кома, на момиче с онкологично заболяване, разказа за Двери Мария Дачева от международната организация „АТД – Четвърти свят“, която работи с хората от гетото от години. Според нея, наред с хуманитарната криза се разпалва и омраза към тези хора.От Столична община заявяват, че са осигурили временно настаняване за всички в кризисния център, но хората отказват да отидат там. От една страна, защото са в шок от случилото се с домовете им, от друга, заради неподходящите условия. Стаите са малки, в тях не могат да настанят цяло семейство, баните и санитерните помещения са общи за целия етаж.

Снимка

Днес следобед се организира боядисване на яйца за децата от гетото. „Надяваме се да им дадем малко радост в навечерието на най-големия християнски празник Възкресение Христово“, каза Мария Дачева. „Всеки, който иска да дойде да помогне в това занимание и да окаже подкрепа на децата и родителите, е добре дошъл“, каза тя.

В рисунките на децата от гетото е отразен копнежът им по дома, казва Мария Дачева. Сега вече рисуват и как багерите са разушили къщите им:

Снимка
Снимка

19.04.2025_22:51 | Източник: Двери на Православието 19.04.2025 |
Автор: Двери на Православието

ПАТРИАРШЕСКО И СИНОДАЛНО ПАСХАЛНО ПОСЛАНИЕ

Снимка

 

Христос воскресе!

Възлюбени в Господа чеда на светата ни Църква,

Вестта за Възкресението на Сина Божий е радост за човешкото сърце. Нашето свидетелство за Победителя на смъртта, разпнатия и възкръснал наш Господ и Спасител Иисус Христос, е свидетелство на радостта, на вярата и надеждата. А затова и проповедта ни за Христовото Възкресение е проповед за тържеството на живота – за победата, която е била удържана, заради нас, от нашия Бог и Творец, Който е Самият Живот и единствен Източник на живота. Който от любов сътвори света и човека и Който – отново в изява на Своята безпределна любов – стана и нашият Спасител от греха, тлението и смъртта (срв. Йоан. 3:16; 10:10). В Деня на Възкресението ние прославяме победата на Живота.

Вярата на Църквата в чудото на Възкресението е вяра, която се основава на лично свидетелство. Гласът на Църквата и до днес е гласът на жените-мироносици – тези първи свидетелки на Възкресението. Това е и гласът на светите апостоли, които в продължение на четиридесет дена след Пасха общуваха с възкръсналия Спасител и станаха „очевидци на Неговото величие“ (2 Петр. 1:16). Това е гласът на свети апостол Тома, който след като се увери лично в истинността на Възкресението изповяда: „Господ мой и Бог мой!“ (Йоан. 20:28). Това е гласът на всички светии, които с Христовата благодат победиха в борбата с греха и станаха причастници на Христовото възкресение. Това е гласът на светата Църква, която и днес не престава да благовести и да проповядва Евангелието на царството Божие достъпно за всички човеци, чрез вярата във Възкръсналия Спасител и живот по Неговите заповеди.

От въплъщението и до самия край земният живот на Богочовека Христа е изпълнение на божествения замисъл, за който свидетелства още на първите си страници светата Библия: „да сътворим човек по Наш образ, (и) по Наше подобие“ (Бит. 1:26). Божият образ, по който сме сътворени, не можеше да възходи към богоуподобяване, докато човекът, венецът на Божието творение, оставаше в плен на греха и смъртта. Тъкмо затова и Христос се въплъти и живя между нас – пълен „с благодат и истина“ (Йоан. 1:14), възприел увредената от греха наша природа – за да я обнови и прослави, та „ония, които Го приеха,… вярващите в Неговото име“ да могат „да станат чеда Божии“ (Йоан. 1:12) и участници в това обновление и преображение, което, съгласно Божието откровение, ние очакваме в реалността на новото творение и в тайнството на всеобщото възкресение.

Делото на човешкото спасение вече две хилядолетия продължава в онези, които са Христови. Следвайки вярно заръката на Спасителя (срв. Мат. 28:19), Църквата не спира да проповядва и да кръщава, а Господ невидимо за очите ни продължава да прибавя към нея такива, които се спасяват (срв. Деян. 2:47). Продължава да действа, разбира се, и „тайната на беззаконието“ (2 Сол. 2:7), на противенето на Божията воля, което в наши дни достига невиждани в човешката история измерения и мащаби, ала ние знаем, че тържеството на богопротивния дух, на злото и греха е вече само привидно, тъй като победата, удържана от Възкръсналия от мъртвите Син Божий и Син Човешки, е начало на нова епоха – епоха, в която смъртта е обезсилена и е отменена, и няма последната дума, защото в тайнството на Кръста, Гроба и Възкресението тя беше „погълната с победа“ (1 Кор. 15:54).

Нека радостта от вестта за Христовото Възкресение бъде неизменно с нас – както ни призовава и Сам Спасителят в светото Евангелие (срв. Мат. 28:9) и както нееднократно ни призовават и Неговите апостоли: „Радвайте се винаги в Господа, и пак ще кажа: радвайте се… Господ е близо“ (Фил. 4:4-5). Дори и в най-дълбока скръб, безнадеждност и отчаяние – радвайте се! Дори в моменти на съмнения и най-тежки изпитания – радвайте се! Дори изправени пред цялата привидна сила и всемогъщество на злото – радвайте се! Защото, както днес тържествено ликува Църквата, „Христос възкръсна от мъртвите, като със смърт смъртта потъпка и на тия, които са в гробовете, живот дарува“ (Тропар на Пасха).

Всесърдечно поздравяваме с празника на Христовото Възкресение всички верни чеда на светата ни Църква – в пределите на Родината ни и далеч от нея, с архипастирски благопожелания за мир и радост във Възкръсналия от мъртвите Христос Господ.

Божията всеопрощаваща и всепобеждаваща любов и велика милост, благодатта и общението в Пресветия Божий Дух да бъдат с всички нас!

ХРИСТОС ВОСКРЕСЕ!

ПРЕДСЕДАТЕЛ НА СВ. СИНОД

† ДАНИИЛ

ПАТРИАРХ БЪЛГАРСКИ И

МИТРОПОЛИТ СОФИЙСКИ

ЧЛЕНОВЕ НА СВ. СИНОД:

† На САЩ, Канада и Австралия митрополит ЙОСИФ

† Великотърновски митрополит ГРИГОРИЙ

† Плевенски митрополит ИГНАТИЙ

† Ловчански митрополит ГАВРИИЛ

† Пловдивски митрополит НИКОЛАЙ

† Западно- и Средноевропейски митрополит АНТОНИЙ

† Варненски и Великопреславски митрополит ЙОАН

† Неврокопски митрополит  СЕРАФИМ

† Русенски митрополит  НАУМ

† Старозагорски митрополит  КИПРИАН

† Врачански митрополит  ГРИГОРИЙ

† Доростолски митрополит  ЯКОВ

† Сливенски митрополит АРСЕНИЙ

† Видински митрополит ПАХОМИЙ


19.04.2025_22:40 | Източник: Българска патриаршия 19.04.2025 |
Автор: Българска патриаршия

Благодатният огън снизходи в Йерусалим

Снимка

 

В 14:35 часа българско време снизходи Благодатният огън в Йерусалим! Благодатният огън всяка година бива измолван от Йерусалимския патриарх Теофил III.

Празничните богослужения за Възкресение Христово ще започнат у нас след 23:30 часа. В Патриаршеската катедрала „Св. Александър Невски“ ще бъде отслужена полунощница с утреня, а след възвестяване на Христовото Възкресение и света Литургия, като богослужението ще бъде възглавено от Негово Светейшество Българския патриарх Даниил.


19.04.2025_36: | Източник: Българска патриаршия 19.04.2025 |
Автор: Българска патриаршия

Пасхално послание на Русенския митрополит Наум

Снимка

 

„И тъй, ние се погребахме с Него чрез кръщението в смъртта,

та, както Христос възкръсна от мъртвите чрез славата на Отца, тъй и ние да ходим в обновен живот“ (Рим. 6:4)

Възлюбени чеда на светата ни Църква,

Христовата Пасха, преминаването на нашия Господ и Спасител Иисус Христос от смъртта и гроба към светлината на живота е събитие, удостоверено от „облак свидетели“ (Евр. 12:1), което веднъж и завинаги измени човешката история, превръщайки я в история богочовешка. В това тайнство на богочовечеството е и единствената истинска и твърда основа на този обновен живот, за който ни говори и апостолът, и който започва още тук, на земята, за да премине и пребъде във вечността.

Нашето възкресение – нашият живот в бъдещия век, който очакваме и изповядваме в Символа на вярата на всяка св. литургия, е плод от Христовата победа над греха и смъртта. Христос възкръсна заради нас – за да пребъдваме и ние в обновен живот. Възкръсна не само като Бог, но и като Богочовек, затова и нашето възкресение е колкото дело Божие, толкова и наше лично дело – тайнствено преобразяване, в което ние участваме съзнателно и решително. Защото Бог иска тия, които избират Него и вечния живот, да правят това не поради принуда, а поради свободната воля, с която Той е дарил човеците още при Сътворението.

Празникът на Христовото Възкресение, освен ден на неизказана радост и прослава на Бога, е и ден за нашето личностно осъзнаване: доколко ние сме готови да бъдем участници в това тайнство, работим ли върху себе си още тук и сега за тази промяна и обновление?

Божията любов е безпределна, а милостта Му – велика, но това не означава, че човеците трябва да са инертни участници в тайнството на бъдещия век. Един от Христовите апостоли ни умолява да се подвизаваме „за вярата, веднъж завинаги предадена на светиите“ (Иуда 3), а друг сред тях ни съветва и казва: „… със страх и трепет вършете вашето спасение“ (Фил. 2:12). Това означава, че животът на човека в този свят следва да съответства на онова, което Бог пръв е сторил за нас, и на богатството на Божията милост в бъдещия живот. От нас се очаква да следваме пътя на Христа Спасителя, и оставения ни от Него Нов закон и Завет на любовта и милостта, на състраданието и човеколюбието, за да можем да се наречем „синове Божии чрез вярата в Христа Иисуса“ (Гал. 3:26), „синове на светлината и синове на деня“ (1 Сол. 5:5).

Като знаем и помним всичко това, нека в светлия ден на Възкресението с радост и синовна благодарност, с едно сърце и в съвършено единомислие да прославим и възпеем дивното тайнство на нашето обновление и да кажем, заедно с апостола: „Благословен да бъде Бог и Отец на Господа нашего Иисуса Христа, Който по голямата Си милост, чрез възкресението на Иисуса Христа от мъртвите, ни възроди за жива надежда“ (1 Петр. 1:3).

Христос воскресе!

20 април 2025 г.


19.04.2025_22:31 | Източник: Българска патриаршия 19.04.2025 |
Автор: Русенска митрополия

Вечерня със св. Василиева литургия в Сливен

Снимка

 

На Велика събота – последният ден от Страстната седмица, предшестващ Христовото Възкресение – Пасха, светата Православна църква отбелязва погребението на Господ Иисус Христос, извършено от Йосиф и Никодим, и слизането на Спасителя в царството на тъмнината.

Сутринта на 19 април, Велика Събота, Негово Високопреосвещенство Сливенският митрополит Арсений възглави вечерня със света Василиева литургия в катедралния храм “Св. вмчк Димитрий Солунски” в град Сливен.

С владиката съслужиха ст. ик. Евгений Янакиев – председател на катедралния храм, прот. Серафим Бармуков, митрополитските дякони Владимир Рогачев и Емилиян Борисов.

Благочестивите християни се събраха в храма, за да съучастват в радостта, която дава всеки му светата Литургия. Всички заедно с едно сърце и едни уста казаха “Символа на вярата” и Господнята молитва “Отче наш…”.

След Апостолското четиво при запяване на прокимена „Възкресни Господи” тъмните великопостни одежди на духовниците бяха заменени с пасхални като символ на победата на Христос над греха, дявола и смъртта. След това Митрополит Арсений разпръсна сред вярващите събраните цветя от светата Плащаница на Велики петък, за да ги отнесат за благословение по домовете си.

По време на причастния канон владиката се обърна към боголюбивия народ с пастирско слово за Христовата победа и значението на Велика събота.

Снимки


19.04.2025_22:28 | Източник: Българска патриаршия 19.04.2025 |
Автор: Сливенска митрополия

Пасхално послание на Високопреосвещения Варненски и Великопреславски митрополит Йоан

Снимка

 

† ВАРНЕНСКИ И ВЕЛИКОПРЕСЛАВСКИ МИТРОПОЛИТ ЙОАН

ПАСХАЛНО ПОСЛАНИЕ – 2025 г.

Всечестни отци, представители на монашеството, братя и сестри, скъпи чеда на Варненската и Великопреславска епархия,

Христос Воскресе!

Всесърдечно поздравяваме всички вас с великия празник на Светата Пасха. Наистина този е „празникът на празниците и тържество на тържествата“ (Пасхален канон, песен 8). Ние празнуваме избавлението на човеците от непреодолимата власт на греха и смъртта чрез Кръста и Възкресението на Иисуса Христа, Сина Божи и Сина Човешки.

За вярващия християнин пасхалните събития са основа и фундамент за цялата негова вяра. „Ако пък Христос не е възкръснал“, говори свети апостол Павел, „суетна е вярата ви“ (1 Кор. 15:17). Действително, ако животът и проповедта на Спасителя завършваха със смърт и поражение, то никакво особено значение нямаше да имат за хората. Думите и делата на Спасителя чрез Негово Възкресение придобиха велика сила. Ако ние приемаме Възкресението, то не можем да се отвърнем от Неговите слова и от Неговия живот, като даваме вид, че нас не ни касаят. Животът, завършващ с победа над смъртта, приковава нашето внимание, тъй като има непосредствено отношение към всеки от нас. Млади или стари, здрави или болни, успешни в делата си или не толкова, нас ни спохождат мисли за собствената смърт, за края на нашия живот, а заедно с мислите идват и въпросите за ценностите на човешкото битие. Това битие ще бъде лишено от смисъл, ако ние признаем крайната власт на смъртта. Ако всичко в този свят е предмет на смъртта и унищожението, то каква ще е ценността на нашия живот с неговите радости и скърби? Какво ще означават нашите победи и поражения, възходи и падения, придобивки и загуби, любов и страдание? „Каква полза за мене“, възкликва апостол Павел, „щом мъртви не възкръсват? Да ядем и да пием, защото утре ще умрем!“ (1 Кор. 15:32). Смисълът на живота на всеки човек, даже и на най-незабележимия, се открива в перспективата на вечността. Ако смъртта не съществува, ако има живот вечен, то всичко, което се случва с нас във време на земния ни път, намира своя смисъл. Раждането, възрастването, учението, формирането на професионални навици, трудът, семейният или монашеският живот, радостта и даже страданието – всичко това се изпълва с реален смисъл, защото чрез всичко това се формира безсмъртната човешка личност. Чрез Възкресението Христово ние се докосваме не само до тайната на преодоляването на смъртта от Сина Божи, Който стана Син Човешки. Ние се докосваме до своето собствено безсмъртие според думите на апостола: „Както Христос възкръсна от мъртвите…, тъй и ние да ходим в обновен живот“ (Рим. 6:4). Този обновен живот започва тук, на земята, и не се прекратява с физическата смърт, защото чрез силата на Възкресението на Спасителя смъртта е унищожена като най-последен враг (вж. 1 Кор. 15:26). Смърт няма, но има живот вечен, в който всеки от нас встъпва чрез своето собствено възкресение. Как възвишено и прекрасно свидетелства за това свети апостол Павел: „Щом това тленно тяло (т.е. нашето смъртно физическо битие), – се облече в нетление, и това смъртното тяло се облече в безсмъртие, тогава ще се сбъдне думата написана: „смъртта биде погълната с победа“. „Де ти е, смърте, жилото? Де ти е, аде, победата?“ (1 Кор. 15:54–55).

Свидетелствайки за смисъла на празнуваното събитие, Църквата тържествено с думите на пасхалното песнопение възглася: „Празнуваме умъртвяването на смъртта, разрушаването на ада, началото на нов – вечен живот…“ (канон на Пасха, песен 7, втори тропар). Ето защо е така радостна пасхалната нощ. Ето защо такъв сърдечен отклик в душата намират думите на пасхалното приветствие: „Христос Воскресе!“. Нашата безсмъртна душа чувства реалността на вечния живот и тържествува, разделяйки победата на Христос над смъртта.

Свети Прокъл, патриарх Константинополски, възхвалява Възкресението Господне като казва: „Никога досега природата не е раждала Възкресение за три дни и нощи. Но Христос след три дни отново съедини душата с тялото чрез Своето Възкресение. И сега всичко стана ново. Ново небе, което Той благослови с изкачването Си. Нова земя, която освети с Рождението и Кръвта Си. Нов живот, който освободи от войната и изпълни с мир. Ново човечество, което очисти с вода и обнови с огъня на Духа. Нова вяра, която сияе, прославя и възпява едната божествена същност в три Лица. Всичко това свидетелства, че страданието бе на плътта, но силата – на Божеството“.

Обични в Господа братя и сестри, чеда на Варненската и Великопреславска епархия,

Вярата във всеобщото Възкресение и вечния живот помага за устройването на земния живот. Тя обостря остротата на духовното ни зрение, помага да прозрем смисъла на събитията, произтичащи с личността, с обществото, с държавата, с цялото човешко семейство. Вярата помага да намерим верния път тогава, когато ние се оказваме във властта на сложни и хитро сплетени обстоятелства, уподобяващи нашия жизнен път на движение през тъмен и непроходим лес.

Вярата в Бога и във вечния живот ни дава сили и разбиране да отделим главното от второстепенното, позволява ни именно на главното да посветим своя живот. Ето защо истинското, а не мнимото процъфтяване на скъпото ни Отечество ние свързваме с възраждането на православно-християнската вяра в нашия мил народ.

На всички нас да ни помогне Възкръсналият Спасител и да укрепи вярата ни чрез радостното преживяване на Светата Пасха!

Христос Воскресе!


19.04.2025_22:20 | Източник: Българска патриаршия 19.04.2025 |
Автор: Варненска и Великопреславска митрополия