ПРАВОСЛАВНА МУЛТИМЕДИЯ

Картина на живо от Храма

Православен календар

п
в
с
ч
п
с
н
пн
вт
ср
чт
пт
сб
нд
04 мар.
04 мар. 2024 - понеделник    
8:00-18:00ч.
06 мар.
06 мар. 2024 - сряда    
8:00-18:00ч.
14 мар.
14 мар. 2024 - четвъртък    
8:00-18:00ч.
Events on 27 фев. 2024 - вторник
Events on 28 фев. 2024 - сряда
Events on 29 фев. 2024 - четвъртък
29 фев.
Events on 01 мар. 2024 - петък
Events on 02 мар. 2024 - събота
Events on 04 мар. 2024 - понеделник
04 мар.
Events on 05 мар. 2024 - вторник
Events on 06 мар. 2024 - сряда
06 мар.
6 мар. 24
София
Events on 07 мар. 2024 - четвъртък
Events on 08 мар. 2024 - петък
Events on 11 мар. 2024 - понеделник
Events on 12 мар. 2024 - вторник
Events on 14 мар. 2024 - четвъртък
14 мар.
14 мар. 24
София
Events on 16 мар. 2024 - събота
Events on 26 мар. 2024 - вторник
Events on 27 мар. 2024 - сряда
Events on 30 мар. 2024 - събота
Anafora.bg

…взе в Своите свети и пречисти и непорочни ръце хляба, благодари и благослови, освети, разчупи и даде на Своите свети ученици и апостоли, като каза:
Вземете, яжте, това е Моето тяло, което за вас се преломява за опрощаване на греховете.
Пийте от нея всички, това е Моята кръв на Новия Завет, която за вас и за мнозина се пролива за опрощаване на греховете.

Важно

„Венчание и начало на брачния живот“ – беседа в Софийска митрополия

„Венчание и начало на брачния живот“ – беседа в Софийска митрополия

Снимка

 
Идния понеделник, на 4 март, в Обучителния център на Софийска св. митрополия ще се проведе беседа от дискусионния цикъл „Изграждане и опазване на семейството“, на тема: „Венчание и начало на брачния живот“, от 18:30 ч.

Водещ на лекцията ще бъде свещеник Сергей Павлов, предстоятел на столичния храм „Успение Богородично“ в кв. Орландовци, а модератор на дискусията ще бъде Пламен Михайлов.

Заповядайте!

+++

Беседите в Обучителния център на Софийската св. митрополия се провеждат всеки понеделник от 18:30 ч., на четири тематични цикъла:

+ „Светите отци и съвремието“ – четене и обсъждане на душеполезни слова от светиите;
+ „Православните богослужения“ – смисъл и символика на вечернята, утренята, литургията, тайнствата;
+ „Изграждане и запазване на семейството“ – срещи за духовна и психологическа подкрепа;
+ „Живата история на Църквата“ – разкази за свети места и събития от миналото с отражение в духовния живот днес.

Записите на беседите се излъчват в сряда, петък и недeля от 18:00 ч. в ефира на православно радио „Епархийски глас“ на адрес: https://radio-glas.mitropolia-sofia.org/ . Архивните издания са достъпни също така в каналите на „Епархийски глас“ в Youtube и Spotify.

Обучителният център на Софийска митрополия се намира на ул. „Съборна“ № 11, вратата вдясно от входа на старинната църква „Св. Петка“, по стълбите на последния етаж.


02.03.2024_14:52 | Източник: Българска патриаршия 01.03.2024 12:34 |
Автор: Софийска митрополия

Нов брой на „Стълба към Небето“ – за блудния син и „Ретината на вечността“ (ВИДЕО)

Нов брой на „Стълба към Небето“ – за блудния син и „Ретината на вечността“ (ВИДЕО)

Снимка

 
Софийска света митрополия представя на зрителите поредния епизод на предаването Стълба към Небето“ в „YouTube канала на „Епархийски глас“ ТВ. Можете да го гледате във видеото по-долу.

В първата част на предаването ще чуем проповед на приснопаметния Български Патриарх Кирил за блудния син – притчата, която Църквата чете тази нeделя.

След това ще продължим темата в разговор със свещеник Йоан Йотов от храм „Св. Св. Кирил и Методий“ в столичния квартал „Красно Село“.

А накрая ще поканим в студиото на „Стълба към Небето“ поетесата Нели Георгиева, с която ще представим нейната дебютна стихосбирка с християнски мотиви – „Ретината на вечността“.

Предаването „Стълба към Небето“ може да гледате и в телевизионния ефир на „Канал 3“ в нeделя от 10:30 ч. и да го слушате по радио „Епархийски глас“ в понеделник и сряда от 13:30 ч.



02.03.2024_14:34 | Източник: Българска патриаршия 01.03.2024 12:32 |
Автор: Софийска митрополия

Становище на Негово Високопреосвещенство на САЩ, Канада и Австралия митрополит ЙОСИФ

Становище на Негово Високопреосвещенство на САЩ, Канада и Австралия митрополит ЙОСИФ

Снимка

1/ За каноничността на процедурата по проведения избор на Сливенски митрополит и

2/ Изпратената ми Синодна наредба.

 

От достигналите публикувани документи на Св. Синод и намерените нарушения по процедурата на проведения избор, докладвани в заседание на Св. Синод и веднага взетото решение от митрополити-членове на Св. Синод, мисля, че касирането на избора, който е все още в процедура и увереността ми, че обвинението на избирателя за деянието на получилия най-много гласове епископ, е прибързано, недоказано и безотговорно.

И още, вината, ако има такава е много строго наказана, която епископът в немилост не заслужава. Ами, ако в съд той докаже и аз го предизвиквам той да повдигне подобен съд срещу клеветника, тогава как Св. Синод ще гледа в очите нашия събрат, за когото Св. Синод толкоз пъти уверява православните ни клирици и миряни в БПЦ по света и у нас, че е достоен да бъде епископ и е достоизбираем да бъде в листата на митрополитския избор в Сливен. Тогава???!!!

Заради това ли няколкото митрополита избързаха да извършат второ безотговорно решение, „като съобрази, че е налице неотложност“ т.е. Хей, дайте по-бързо да действаме, защото, ако отложим  попадналата ни възможност, желанията на тия, които имаха други мераци, няма да се сбъднат скоро. Не е тайна, че даже и в Америка се знаят имената на двамата фактори, единият в Св. Синод, а другият в партията на власт, чиито любимци не получиха необходимите гласове, за което поздравявам смелите 42 избиратели от Сливен за смелостта и дръзновението.

А що се касае до Синодалната наредба, която е комунистическа осанка в нашия Устав на БПЦ-БП., Господ да ни пази до следващия Църковно-народен събор, когато нашата Епархия в САЩ, Канада и Австралия ще увери делегатите да се премахне от Устава, защото Задграничната ни епархия зад океана най-много пострада от тези Синодни наредби, които разцепиха единната оригинална епархия на незабравимия дядо Митрополит Андрей на три епархии и спомогнаха чрез низвергнатия Кирил Йончев и нашите пратеници чрез Синодалните наредби без избори и Устави да бъдат изпращани и назначавани от Св. Синод в Акронска епархия, а после и в Ню Йоркска и за резерва дори в измислената Детройтска епархия хора неуки за мисионерска мисия.

Добре е да се знае, че след назначаването ми за Митрополит в Ню Йорк от Св. Синод, поради съдебните американски изисквания в Ню Йорк, аз бях повторно преизбран за законен каноничен митрополит, благодарение на което епархията спечели апелативния съд и защитих имотите ни в Ню Йорк да си бъдат наши, което ни струваше 500 хияди щатски долари.

Така че, свещениците ни и особено миряните обезателно трябва да имат право на избор на техните духовни водачи свещеници, епископи и патриарси. Синодните наредби са вредни за духовния ни живот. Св. Синод трябва да разбере това веднъж завинаги и да отмени на следващото си заседание този враг на духовния ни живот в епархиите – Синодните наредби!  Жива църква има там, където има добри енориаши, дейни и ангажирани членове на енорията. И как не могат да разберат нашите митрополити, че без активни енориаши-миряни ние сме мъртви.

Породеното разграничаване в Св. Синод – Върховното управление, на Българската православна църква и свързаните с него постъпки нанесоха и ще продължат да нанасят тежки щети в църковния ни живот, смущават и ще продължат да смущават клира и православния ни народ, както и цялата ни родна общественост, напразно ангажират труда и средствата на църковните поделения и терзаят душите на христолюбивото ни паство.

Поради това сърцата ни са неспокойни, съвестта ни е смутена и като размисляме за делата си все по-уверено търсим начин за пряко изказване на съжаление и винаги сме желали възстановяване на единната българска йерархия с христолюбимото ни паство.

С чувство на смирение молим да произнесем заедно всепобедното „ПРОСТЕНО-ПРОСТИ“ и сме с надежда за Вашето братско разбиране и проявена мъдрост, Ваше Светейшество и Ваши Високопреосвещенства, членове на Св. Синод, като върнете правата на всички ни в Устава на БПЦ-БП.

С обич в Христа,


02.03.2024_14:01 | Източник: Българска патриаршия 01.03.2024 10:37 |
Автор: Българска патриаршия

Честваме паметта на свещеномъченик Теодот, Киринийски епископ

Честваме паметта на свещеномъченик Теодот, Киринийски епископ

Снимка

 
Св. Теодот бил родом от област Галатия в Мала Азия. В края на III век отишъл на остров Кипър да проповядва вярата в Христос. Неговите думи и добродетелният му живот силно въздействали на езичниците на острова. Мнозина от тях повярвали и се покръстили в името на Господ Иисус.

Постепенно се събрала голяма християнска общност и в град Кириния на северния бряг на Кипър избрали Теодот за епископ. Той много години успешно ръководил църквата. Но източният император Лициний, който заедно с Константин Велики подписал Миланския едикт за свобода на християнството, после се отметнал и продължил да преследва християните.

Затова управителят на Кипър Савин заповядал да повикат Теодот на съд според старите изисквания. Епископът узнал за заповедта му, не дочакал пратените войници и сам се явил при Савин. Той се опитал да го убеди да се отрече от вярата си, но епископът бил непреклонен. Започнали да го изтезават, прилагали различни мъчения, които Теодот търпеливо понасял. След това го отвели окървавен в тъмницата.

Подир няколко дни управителят отново го повикал и се опитал да го убеди да се откаже от Христос. Епископът обаче продължавал спокойно да понася мъченията. Без да обръща внимание на собствените си страдания, той молел Бог да дарува мир на Църквата и търпение на гонените християни. Мнозина от присъстващите езичници, като видели неговата твърдост, проумели силата на истинския Бог.

Накрая управителят заповядал да отведат Теодот в тъмницата и го държал дълго там. Вярващи го посещавали в килията и той ги наставлявал да живеят достойно за званието християни. Скоро след това император Константин победил Лициний и заповядал да се прекрати гонението. Затворените в тъмници християни били освободени. Свети Теодот живял още две години като Киринийски епископ и се упокоил в мир в около 326 г.

02.03.2024_13:46 | Източник: БТА 02.03.2024 07:00 |
Автор: Проф. Иван Желев

ПРОГРАМА НА СЪБОРНИТЕ БОГОСЛУЖЕНИЯ НА АКАТИСТ КЪМ СВЕТА БОГОРОДИЦА

ПРОГРАМА НА СЪБОРНИТЕ БОГОСЛУЖЕНИЯ НА АКАТИСТ КЪМ СВЕТА БОГОРОДИЦА

Снимка

22 март – 18:00 ч. – Малко повечерие с Богородичния канон и акатист – Първа статия в митрополитски храм „Св. Неделя“ – Мелнишки епископ Герасим, главен секретар на Светия Синод на БПЦ-БП;

29 март /петък/ – 18:00 ч. – Малко повечерие с Богородичен канон и акатист – Втора статия в храм „Покров Богородичен“, гр. София – Белоградчишки епископ Поликарп, викарий на Софийския митрополит;

5 април /петък/ – 18:00 ч. – Малко повечерие с Богородичния канон и акатист – Трета статия в храм „Свето Благовещение“, гр. София1 кв. „Дружба 2“ – Браницки епископ Пахомий, ректор на Софийската духовна семинария;

12 април /петък/ – 18:00 ч. – Велика вечерня с Богородичен акатист – Четвърта статия в храм „Св. София“, гр. София – Велбъждски епископ Исаак, втори викарий на Софийския митрополит;

19 април /петък/ – 18:00 ч. – Целия Богородичен акатист в храм „Св. Неделя“, гр. София.


29.02.2024_23:39 | Източник: Софийска митрополия 27.02.2024 |
Автор: Софийска митрополия

ПРОГРАМА НА СЪБОРНИТЕ БОГОСЛУЖЕНИЯ НА ПОКАЙНИЯ КАНОН НА СВ. АНДРЕЙ КРИТСКИ

ПРОГРАМА НА СЪБОРНИТЕ БОГОСЛУЖЕНИЯ НА ПОКАЙНИЯ КАНОН НА СВ. АНДРЕЙ КРИТСКИ

Снимка

18 март /понеделник/ ­– 18:00 ч. – Велико повечерие с канона на св. Андрей Критски – Първа част, митрополитски храм „Св. Неделя“ – Мелнишки епископ Герасим, главен секретар на Светия Синод на БПЦ-БП;

19 март /вторник/ – 18:00 ч. – Велико повечерие с канона на св. Андрей Критски – Втора част, храм „Св. София“, гр. София – Белоградчишки епископ Поликарп, викарий на Софийския митрополит;

20 март – 18:00 ч. – Велико повечерие с канона на св. Андрей Критски – Трета част, храм „Св. вмчца Параскева“ – Браницки епископ Пахомий, ректор на Софийската духовна семинария;

21 март /четвъртък/ – 18:00 ч. – Велико повечерие с канона на св. Андрей Критски – Четвърта част, храм „Св. св. Кирил и Методий“ (На Женския пазар) – Велбъждски епископ Исаак, втори викарий на Софийския митрополит;

17 април /сряда/ – 18:00 ч. – Малко повечерие с целия канон на св. Андрей Критски, храм „Св. вмчца Неделя“, гр. София – Белоградчишки епископ Поликарп, викарий на Софийския митрополит.


29.02.2024_23:32 | Източник: Софийска митрополия 27.02.2024 |
Автор: Софийска митрополия

ПРОГРАМА ЗА МЕСЕЦ МАРТ 2024 Г. НА АРХИЕРЕЙСКИТЕ БОГОСЛУЖЕНИЯ И МЕРОПРИЯТИЯ В СОФИЙСКА ЕПАРХИЯ (ОБНОВЯВА СЕ ПЕРИОДИЧНО)

ПРОГРАМА ЗА МЕСЕЦ МАРТ 2024 Г. НА АРХИЕРЕЙСКИТЕ БОГОСЛУЖЕНИЯ И МЕРОПРИЯТИЯ В СОФИЙСКА ЕПАРХИЯ (ОБНОВЯВА СЕ ПЕРИОДИЧНО)

Снимка

3 март /неделя/ – 09:00 ч. – Архиерейска света Литургия в храм „Св. вмчк Георги Победоносец“, гр. София, бул. „Патриарх Евтимий“ № 90;

5 март /вторник/ – 11:00 ч. – Панихида при Докторския паметник за загиналите медици в Руско-турската Освободителна война;

10 март /неделя/ – 09:30 ч. – Архиерейска света Литургия в храм „Св. 40 мъченици Севастийски“, гр. Сапарева баня, Дупнишка духовна околия;

17 март /неделя/ – 18:00 ч. – Архиерейска вечерня с чина на взаимното опрощение в митрополитски храм „Св. Неделя“, гр. София;

18 март /понеделник/ ­– 18:00 ч. – Велико повечерие с канона на св. Андрей Критски – Първа част, митрополитски храм „Св. Неделя“ – Мелнишки епископ Герасим, главен секретар на Светия Синод на БПЦ-БП;

19 март /вторник/ – 18:00 ч. – Велико повечерие с канона на св. Андрей Критски – Втора част, храм „Св. София“, гр. София – Белоградчишки епископ Поликарп, викарий на Софийския митрополит;

20 март /сряда/ – 09:00 ч. – Архиерейска Преждеосвещена света Литургия в митрополитски катедрален храм „Св. Неделя“, гр. София;

20 март – 18:00 ч. – Велико повечерие с канона на св. Андрей Критски – Трета част, храм „Св. вмчца Параскева“ – Браницки епископ Пахомий, ректор на Софийската духовна семинария;

21 март /четвъртък/ – 18:00 ч. – Велико повечерие с канона на св. Андрей Критски – Четвърта част, храм „Св. св. Кирил и Методий“ (На Женския пазар) – Велбъждски епископ Исаак, втори викарий на Софийския митрополит;

22 март /петък/ – 09:00 ч. – Архиерейска Преждеосвещена света Литургия в храм „Св. Седмочисленици“, гр. София;

22 март – 18:00 ч. – Малко повечерие с Богородичния канон и акатист – Първа статия в митрополитски храм „Св. Неделя“ – Мелнишки епископ Герасим, главен секретар на Светия Синод на БПЦ-БП;

23 март /събота/ – 09:00 ч. – Тодоровден – Архиерейска Златоустова света Литургия в митрополитски храм „Св. Неделя“, гр. София;

24 март /неделя/ – 09:00 ч. – Неделя Православна – Василиева света Литургия в старинен храм „ Св. София“, гр. София;

24 март – 17:00 ч. – Архиерейска вечерня в старинен храм „Св. София“, гр. София;

25 март /понеделник/ – 09:00 ч. – Архиерейска света Литургия в столичния храм „Свето Благовещение“, гр. София, кв. „Дружба 2“;

25 март – 17:00 ч. – Водосвет за начало на строително-ремонтните  и реставрационни дейности на храм „Св. Мина“, гр. София, кв. „Гео Милев“;

26 март /вторник/ – 10:30 ч. – Панихида в деня на Тракия, в храм „Св. Николай Софийски“, гр. София, за трагично загиналите тракийски българи;

27 март /сряда/ – 09:00 ч. – Архиерейска Преждеосвещена света Литургия в храм-ротонда „Св. вмчк Георги Победоносец“, гр. София;

29 март /петък/ – 09:00 ч. – Архиерейска Преждеосвещена света Литургия в храм „Св. св. Кирил и Методий“, гр. София, ул. „Георг Вашингтон“ № 47;

29 март – 18:00 ч. – Малко повечерие с Богородичен канон и акатист – Втора статия в храм „Покров Богородичен“, гр. София – Белоградчишки епископ Поликарп, викарий на Софийския митрополит.


29.02.2024_23:26 | Източник: Софийска митрополия 27.02.2024 |
Автор: Софийска митрополия

Становище на Негово Високопреосвещенство на САЩ, Канада и Австралия митрополит ЙОСИФ

СИНОДАЛНА НАРЕДБА относно избирането на епархийски митрополити, съгласно свещените Канони на Вселенските и Поместните събори

Снимка

СИНОДАЛНА НАРЕДБА относно избирането на епархийски митрополити, съгласно свещените Канони на Вселенските и Поместните събори

На основание чл. 58, т. 12, във връзка с чл. 58, т. 7 и във връзка с чл. 2 от Устава на Българската православна църква – Българска Патриаршия, Св. Синод в пълен състав, в заседанието си на 24.02.2024 г., прот. №3, като съобрази, че е налице неотложност

НАРЕДИ:

  • 1 (1) Когато овдовее или се оваканти епархия, Епархийският съвет известява писмено Светия Синод, който назначава епархийски митрополит за наместник на овдовелия или овакантен престол.

(2) Наместникът на овдовелия или овакантен престол управлява епархията, докато новоизбраният епархийски митрополит встъпи в длъжност.

  • 2 (1) Светият Синод изготвя листата от достоизбираеми епископи, като за всеки епископ се гласува индивидуално.

(2) Светият Синод избира митрополит измежду лицата с епископски чин, включени в листата с явно гласуване в свое заседание.

(3) Измежду получилите двама епископи изискуемото мнозинство Св. Синод провежда канонически избор.

(4) Каноническият избор за епархийски митрополит на овдовялата или овакантената епархия Св. Синод извършва на следващия ден, след пристойна към Бога молитва, с мнозинство повече от половината от членовете си.

(5) За избран се обявява този епископ, който е получил повечето гласове. При равни гласове, гласът на Българския патриарх или на председателстващия митрополит се брои за два гласа.

(5) Каноническият избор се извършва в присъствието на представители на клира и народа на овдовялата или овакантена епархия, както следва:

  1. членовете на епархийския съвет
  2. шестима клирици и шестима миряни измежду църковните избиратели на епархията, определени от наместника на овдовелия или овакантен митрополитски престол
  • 3 (1) За извършения избор се съставя Акт, който се вписва в Кондиката на Светия Синод и се подписва от Българския патриарх или председателстващият митрополит и членовете на Светия Синод.

(2) Екземпляр от Акта се предоставя на новоизбрания епархийски митрополит.

  • 4 (1) Новоизбраният епархийски митрополит встъпва в правата си в деня, в който Светият Синод му съобщи, че е канонически избран.

(2) Новоизбраният митрополит се представя на Българския патриарх или председателстващият митрополит и заминава за епархията си, придружаван от митрополити, както и от представителите на клира и народа.

(3) Светият Синод препоръчва новоизбрания епархийски митрополит на паството му с окръжно писмо, което се прочита във всички църкви на епархията.

 

Наредбата влиза в сила от датата на приемането ѝ и се внася за разглеждане в първия свикан след издаването ѝ Църковен събор (чл. 58, т. 12 от Устава).


29.02.2024_19:40 | Източник: Българска патриаршия 28.02.2024 22:23 |
Автор: Българска патриаршия

Становище на Негово Високопреосвещенство на САЩ, Канада и Австралия митрополит ЙОСИФ

ОСОБЕНО МНЕНИЕ на Ловчанския митрополит Гавриил, Неврокопския митрополит Серафим и Видинския митрополит Даниил относно приетата синодална наредба от 24.02.24 г.

Снимка

ОСОБЕНО МНЕНИЕ на Ловчанския митрополит Гавриил, Неврокопския митрополит Серафим и Видинския митрополит Даниил заявено на извънредно заседание на Светия Синод на Българската православна църква – Българска Патриаршия на 24 февруари 2024 г. (прот. № 3)

 

  1. Уставът на Българската православна църква – Българска Патриаршия (УБПЦ-БП) е „основа на устройството и управлението“ ѝ, заедно със Свещеното Писание, Свещеното Предание, апостолските правила, правилата на Вселенските и Поместните събори (чл. 2 от УБПЦ-БП).
  2.  

  3. Върховен законодателен орган на БПЦ-БП е Църковният събор (срв. чл. 19 от УБПЦ-БП). Той единствен има правомощието да изменя и допълва Устава на БПЦ-БП (чл. 27, ал. 1 от УБПЦ-БП).
  4.  

  5. Светият Синод има правото „да приема синодални наредби за устройството и управлението на Църквата в неотложни случаи“ (чл. 58, ал. 12 от УБПЦ). Неотложни случаи са всички онези казуси, за които няма изрично предвидена уставна процедура и за които не може да бъде изчаквано свикването на Църковен събор за тяхното уставно уреждане, доколкото изискват незабавно решение от Светия Синод.
  6.  

  7. Синодални наредби са документи, които се приемат от Светия Синод, но не могат да се намират в противоречие с Устава, нито пък да се произнасят по вече уредени от Устава въпроси по начин, различен от разписания в Устава. Т.е. синодалните наредби следва да произтичат от Устава, да бъдат в съгласие с него и по никакъв начин не могат да му противоречат. Наредба, която противоречи на Устава, не може да има никаква правна сила, тя не поражда правни последствия и не може да бъде считана за синодална наредба по смисъла на Устава. Синодална наредба, приета от Св. Синод не може да отменя уредбата в Устава, приет от Църковен събор. Нейната каноничност също е подвъпросна, доколкото Уставът представлява конкретизация в конкретни условия и на конкретно място на свещените канони на Църквата.
  8.  

  9. В заседанието на Светия Синод на БПЦ-БП на 24 февруари 2024 г. беше внесено от група митрополити, членове на Светия Синод, „Предложение за приемане на Синодална наредба относно избирането на епархийски митрополити, съгласно свещените Канони на вселенските и поместните събори (по акривия)“ (вх. № 120/24.02.2024 г.). В приложение към въпросното предложение беше представена „Синодална наредба относно избирането на епархийски митрополити, съгласно свещените Канони на Вселенските и Поместните събори“.
  10.  

  11. В мотивационното писмо – „предложение“ към „наредбата“ се казва, че „е време каноничните постановления, касаещи изборът (правописът е според оригинала) да бъдат приложени в практиката на Българската Православна Църква по акривия.“ От това изречение следва, че според вносителите на предложението при уставната процедура за избор на митрополити „каноничните постановления“ не се прилагат „по акривия“. Следователно те се прилагат „по икономия“. Т.е. от това следва, че събратята вносители считат за себе си, че са избирани за митрополити „по икономия“, т.е. по снизхождение, отклоняващо се или излизащо от строгия смисъл на свещените правила на Църквата. Нещо, което ние по никакъв начин не можем да приемем за себе си.
  12.  

  13. От възстановяване на Българската православна църква под името Българска Екзархия, в процедурата за избор на митрополит участват духовни и мирски избиратели (чл. 39 от Екзархийския устав), което не противоречи на свещените канони. С гласуваната „Синодална наредба“ грубо се погазват правилата на Устава на БПЦ-БП, следователно изтъкваният мотив за приемането ѝ, а именно строгото спазване на каноните на светата Православна църква, е несъстоятелен. Как може да спазваме каноните, когато не зачитаме правилата на Устава?
  14.  

  15. Ние няма да пристъпваме към анализ на самото съдържание писмото -„предложение“, нито на „наредбата“, тъй като то в случая е ирелевантно и априори неприложимо към БПЦ-БП, понеже такава „наредба“ просто не може да бъде приета, нито прилагана от Светия Синод, намирайки се в грубо противоречие с редица членове на УБПЦ-БП.
  16.  

  17. Предложената „наредба“ се намира в грубо противоречие с членове 86 – 88 на УБПЦ, които предвиждат участието на клир и народ на първия етап на избора – епархийския избор. Чрез „наредбата“ се отнемат правата на епархийските избиратели – свещеници и миряни по чл. 101, ал. 2, да участват при избора на епархийски митрополит. Този факт беше посочен от нас ясно и аргументирано на заседанието на 24 февруари 2024 г., въпреки липсата на добър тон и възможност за спокойно разискване.
  18.  

  19. Приемането на „наредбата“ по никакъв начин не попада под чл. 58, ал. 12 на УПБЦ, според който Светият Синод може да приема синодални наредби само при „неотложни случаи“. Не може да се твърди, че случаят с избора на български митрополит според подробно разписаната уставна процедура е „неотложен случай“, понеже в този случай Уставът ясно е посочил какво се прави. В случая няма нито извънредност, нито неотложност, нито пък „правен вакуум“, нито пропуск в самия Устав, за да се пристъпва към подобно действие. Противоуставността на предложението за приемане на „наредба“ обяснява и нашия отрицателен вот тогава, който е продиктуван от принципни канонически и юридически съображения, а не от конюнктурни интереси.
  20.  

  21. Нарушаването на Устава и създаването на съблазън сред верните от противоуставното решение на Светия Синод са още по-големи като се има предвид, че въпросните промени се предлагат в момент на вече започнала изборна процедура за избор на нов Сливенски митрополит.
  22.  

  23. Процедурата за избор на митрополит за вдовстваща или овакантена митрополия според Устава на БПЦ-БП е двустепенна. Първият етап е епархийският избор, а вторият е каноническият избор. Те се намират в единство и неразривна логическа и юридическа последователност. Епархийският избор като такъв не е „неканоничен“, както се опитва да се внуши. Не може при вече преминал епархийски избор (независимо дали той е признат за редовен или не), да се променят по радикален начин правилата за избор на митрополит. Това от само себе си създава впечатлението за конюнктурност, обслужване на нечии засегнати интереси, безпринципност и ръководене от егоистични подбуди.
  24.  

  25. Питаме се каква е „неотложната“ причина, поради която се внася за гласуване въпросната „наредба“ относно изпитана, работеща и в момента отворена процедура за избор на митрополит? Нали Светият Синод определя листата с епископи, достоизбираеми за митрополит? Следователно, с въпросната „наредба“, не поставя ли Светият Синод под съмнение способността си да състави листа с избираеми кандидати, всеки от които би бил достоен митрополит?
  26.  

  27. Поради своя противоуставен характер, както и поради липса на действителна причина за неотложност, считаме, че мотивите за приемане на „наредбата“ не почиват на правила и принципи, а на пристрастие. Следователно и целта е не избор на достойни според евангелските и канонически критерии митрополити, а избор по пристрастие.
  28.  
     

  29. Предложените промени в изборната система в БПЦ-БП, които преоценяват и преобръщат цялата досегашна практика от учредяването на Българската Екзархия до днес, са толкова радикални, че изискват спокойна, обмислена, аргументирана, систематична работа от Църковен събор с висока степен на представителност и широко обществено доверие. Такива промени следва да бъдат консултирани с водещи специалисти в областта на каноничното, църковното и гражданското право, както и да имат подкрепата на членовете на БПЦ-БП в нейната пълнота, а не да се превръщат в причина за разделения и съблазън сред вярващите.
  30.  

  31. От няколко месеца здравето на Негово Светейшество Българският Патриарх Неофит е подложено на изпитание и целият православен български народ се моли за неговото скорошно оздравяване и пълно възстановяване. Ние се питаме: кому беше нужно именно в този момент, докато Негово Светейшество се намира в болница, в негово отсъствие да бъдат предлагани подобни промени в избирателната система на БПЦ-БП?
  32.  

  33. Създава се изключително опасен прецедент, който поставя под въпрос правната сигурност на цялата Църква. Легитимността на органите на управление на БПЦ-БП пред Българската държава е застрашена. Компрометира се БПЦ-БП в международен и всеправославен план. Поставя се под съмнение каноническата компетентност на VI Църковно-народен събор (2008 г.), приел сегадействащия Устав на БПЦ. Според Закона за вероизповеданията, устройството и управлението на БПЦ-БП се определят от нейния устав. Синодалната наредба по същество суспендира уставната уредба за избор на митрополит и лишава свещенството и миряните от правото да избират своите архипастири. Това е в нарушение на Устава и в противоречие със Закона за вероизповеданията, тъй като само Устава на БПЦ-БП е приложим относно нейното устройство и управление. В този смисъл Синодалната наредба не поражда правни последици.
  34.  
     

  35. Поради всичко гореизложено ние настояваме Светият Синод да преразгледа своето решение и да отмени противоуставната и противозаконна „наредба“.
  36.  

  37. Заявяваме, че по нашата архиерейска съвест считаме, че чрез това противоуставно изменение на правилата за избор на митрополит се проявява несправедливост към православните християни на които сме поставени да бъдем душепастири, лишавайки ги от правото да участват в избора на своя митрополит.
  38.  

  39. Чувството за отговорност пред Бога и Неговия народ ни води към поддържане на тази позиция за разграничаване от решение на Св. Синод, което мнозина биха възприели като предателство спрямо поверените ни православни християни, потъпкване на достиженията на всички наши предци, борили се за църковна самостойност и независимост, много от които отдали за това  живота си. Нека не забравяме, че църковната ни независимост е в основата на националното ни освобождение, независимостта, а днес е един от основните фактори за стабилността и сигурността на скъпата ни Родина България.

 
С искрено уважение към всички членове на Св. Синод и братска в Христа обич

† ЛОВЧАНСКИ МИТРОПОЛИТ ГАВРИИЛ

НЕВРОКОПСКИ МИТРОПОЛИТ СЕРАФИМ

† ВИДИНСКИ  МИТРОПОЛИТ ДАНИИЛ


28.02.2024_11:45 | Източник: Българска патриаршия 27.02.2024 14:49 |
Автор: Българска патриаршия

Становище на Негово Високопреосвещенство на САЩ, Канада и Австралия митрополит ЙОСИФ

ОСОБЕНО МНЕНИЕ на Неврокопския митрополит Серафим и Видинския митрополит Даниил относно касирането на епархийските избори в Сливенска епархия

Снимка

ОСОБЕНО МНЕНИЕ на Неврокопския митрополит Серафим и Видинския митрополит Даниил, заявено на извънредното заседание на Светия Синод на Българската православна църква – Българска Патриаршия в пълен състав на 24 февруари 2024 г. (прот. № 3)

 

Запазвайки уважението си към всички членове на Светия Синод и изразявайки признателността си към Негово Високопреосвещенство Варненски и Великопреславски митрополит Йоан за коректно и  изрядно проведения в процедурно отношение избор, заявяваме, че се разграничаваме като гласуваме против  решението на Св. Синод от 24. 02. 2024г., Протокол №3, отнасящо се до касирането на проведения избор за Сливенски митрополит в Сливенска епархия.

Съгласно чл. 88, ал 2, от УБПЦ-БП, Св. Синод изслуша доклада на Високопреосвещения Варненски и Великопреславски митрополит Йоан, наместник на овдовелия Сливенски митрополитски престол относно проведения на 18 февруари в сградата на Сливенска света митрополия избор на двама кандидати за Сливенски митрополит. От доклада и приложените изборни книжа стана ясно, че изборът е протекъл при спокойна атмосфера и строго спазване на уставната процедура.

В допустимия от УБПЦ-БП срок, в Сливенска света митрополия са входирани две жалби от участници в проведения избор.

Първата жалба е постъпила на 20 февруари от епархийските избиратели ст. ик. Евгений Георгиев Янакиев, свещеник Серафим Костадинов Барбуков и Димо Костадинов Димов. Според жалбата, между първия и втория тур „голяма част от избирателите“ противоуставно напуснали помещението за гласуване, без да са напускали заключената и затворена за достъп на външни лица сграда на Сливенска митрополия. Жалбоподателите твърдят, че това дало възможност да се „уеднаквят действията на някои избиратели“ с цел да се избере „един фаворит“ и „един неизбираем“ кандидат. Спред жалбоподателите, това опорочава проведения избор.

Категорично възразяваме относно аргументите посочени в жалбата. В УБПЦ–БП няма забрана за напускане на изборното помещение при провеждане на избор. Избирателите са имали достатъчно време  да обсъждат кандидатите за свой митрополит и преди започване на самия избор и от това право те не могат да бъдат лишени.

Възразяваме и относно твърдението в жалбата, че вторият от кандидатите  е „неизбираем“ и, че имено с тази цел е била направена договорка за избирането му в числото на двамата кандидати.

Обстоятелства, които поставят под въпрос достоизбираемостта на Константийския епископ Михаил не станаха достояние по установения ред до деня и часа на заседанието на Св. Синод. Следователно, въз основа на гореказаното считаме жалбата за несъстоятелна.

Втората жалба е именувана „доклад“ и е подадена  от епархийския избирател ст. ик. Евгений Георгиев Янакиев на 21 февруари. Тя не е по отношение редовността на избора, а се отнася  до действия или бездействия  на еп. Йеротей с имоти на Поморийския манастир. Заявяваме, че изложеният проблем и отнасящите се към него приложени документи изискват задълбочено обследване и експертно становище, както и възможност да се поиска обяснение от обвинения в нарушения еп. Йеротей. За съжаление в духа, в който бе проведено заседанието нямаше възможност да се направи сериозна дискусия. Прие се да бъде касиран изборът въз основа на съмнения в злоупотреби и нарушения без изследване и доказване на твърденията на жалбоподателите. Това неизбежно води до други съмнения, че жалбоподателите е възможно да си служат с клевета. Следователно, ако при задълбочено проучване на изложения проблем би се оказало, че твърденията на жалбоподателите са неверни, т.е. те си служат с клевета, то на  жалбоподателите трябва да бъде потърсена отговорност и отнети правата на епархийски избиратели. Също така  на всички ни е известно от каноните на светата ни Църква, че клирик, който си служи с лъжа не трябва да извършва св. литургия.

В хода на заседаието припомнихме и въпроса на Никодим от 7 глава от Евангелието от св. Йоан Богослов, но за съжаление не бе обърнато внимание на този евангелски текст. Този въпрос „Осъжда ли нашият Закон човека, ако първом го не чуят и узнаят, какво върши?“ поставяме и сега.

Считаме за крайно неуместно и ненавременно в навечерието на каноническия избор да се използва като довод отсъствието на качества у избраните. Св. синод се е произнесъл за наличието на качества у достоизбираемите епископи един път при одобряването им за епископска хиротония и втори път при включването им в листата с избираемите за митрополит. Тази листа е публикувана и е известна на цялата общественост, както и на Поместните православни църкви.

В предвидената в Устава на БПЦ-БП процедура за провеждане на избор за митрополит има достатъчно дълъг времеви интервал, в който има възможност да се огласят налични обстоятелства, които биха били  пречка някой от епископите в листата да бъде избран за митрополит. Ако на жалбоподателите такива са били известни, но не са сезирали своевременно по надлежния ред за това, a са изчаквали резултатите от епархийския кръг на избора и виждайки, че тези резултати не ги удовлетворяват  тогава подават сигнал за обстоятелства, касаещи качествата на избраните епископи, то в такъв случай такива избиратели са подвеждали Св. Синод чрез премълчаването си и поставят Св. Синод в невъзможност за полезно действие.

Писането на материали в медиите, без конкретно сезиране няма правни последици.

Бихме се съгласили, че ако действително има сериозни възражения по характеристиките на избраните, които са каноническа пречка за избирането им, или има представяне на сериозни доказателства относно нравствените качества, които са несъвместими с епископския сан или за извършени престъпления, то това действително би било основание за жалба и касиране на избора, какъвто бе случая с касирането на избора за Варненски митрополит при първото провеждане на каноничен избор през 2013г.

Поддържаме убеждението, че според УБПЦ-БП, постъпилите жалби не дават основание за касиране на епархиския избор, проведен на 18 февруари в сградата на Сливенска света митрополия.

По нашата архиерейска съвест считаме, че чрез този подход за касирането на избора се проявява несправедливост, на което ние като православни архиереи нямаме право.

Чувството за отговорност пред Бога и Неговия народ ни води към поддържане на тази позиция за разграничаване от решението на Св. Синод за касиране на избора за Сливенски митрополит, вписано в настоящия       протокол № 3 от 24. 02. 2024г.

Подписи  † НЕВРОКОПСКИ МИТРОПОЛИТ СЕРАФИМ

                  ВИДИНСКИ  МИТРОПОЛИТ ДАНИИЛ


28.02.2024_11:28 | Източник: Българска патриаршия 27.02.2024 14:47 |
Автор: Българска патриаршия

Новини

Православна България

„Венчание и начало на брачния живот“ – беседа в Софийска митрополия

„Венчание и начало на брачния живот“ – беседа в Софийска митрополия

  Идния понеделник, на 4 март, в Обучителния център на Софийска св. митрополия ще се проведе беседа от дискусионния цикъл „Изграждане и опазване на семейството“, на тема: „Венчание и начало на брачния живот“, от 18:30 ч. Водещ на лекцията ще бъде свещеник Сергей...

Нов брой на „Стълба към Небето“ – за блудния син и „Ретината на вечността“ (ВИДЕО)

Нов брой на „Стълба към Небето“ – за блудния син и „Ретината на вечността“ (ВИДЕО)

  Софийска света митрополия представя на зрителите поредния епизод на предаването Стълба към Небето“ в „YouTube канала на „Епархийски глас“ ТВ. Можете да го гледате във видеото по-долу. В първата част на предаването ще чуем проповед на приснопаметния Български...

Становище на Негово Високопреосвещенство на САЩ, Канада и Австралия митрополит ЙОСИФ

Становище на Негово Високопреосвещенство на САЩ, Канада и Австралия митрополит ЙОСИФ

1/ За каноничността на процедурата по проведения избор на Сливенски митрополит и 2/ Изпратената ми Синодна наредба.   От достигналите публикувани документи на Св. Синод и намерените нарушения по процедурата на проведения избор, докладвани в заседание на Св. Синод...

Честваме паметта на свещеномъченик Теодот, Киринийски епископ

Честваме паметта на свещеномъченик Теодот, Киринийски епископ

  Св. Теодот бил родом от област Галатия в Мала Азия. В края на III век отишъл на остров Кипър да проповядва вярата в Христос. Неговите думи и добродетелният му живот силно въздействали на езичниците на острова. Мнозина от тях повярвали и се покръстили в името на...

Честваме паметта на преподобномъченица Евдокия Илиополска и на мъченица Антонина

Честваме паметта на преподобномъченица Евдокия Илиополска и на мъченица Антонина

  Света Евдокия е родена в град Илиопол във Финикия (днес град Баалбек в Ливан) и живяла по времето на император Траян. На младини тя прекарвала живота си в грях и разврат, с красотата си съблазнявала много мъже да съгрешават с нея и натрупала много пари. Но Божията...

Православния Свят

Основаване на църковна община „Въведение Богородично“ в гр. Майнц, Германия

Основаване на църковна община „Въведение Богородично“ в гр. Майнц, Германия

  С благословението на Негово Високопреосвещенство Западно- и Средноевропейски митрополит Антоний и под наслов "По-близо до домът Господен", на 24.02.2024, когато Православната църква чества Първото и Второто намиране на честната глава на св. Йоан Кръстител, бе...

Български учители от Атина тръгват по пътя на мощите на св. Йоан Рилски в Гърция

Български учители от Атина тръгват по пътя на мощите на св. Йоан Рилски в Гърция

  Български учители от Атина тръгнаха по пътя на мощите на св. Йоан Рилски до гръцкия остров Тинос, където се пази десницата на светеца, съобщи БТА.   Ръководителката на Българското неделно училище „(Преподобни) Паисий Хилендарски” в гръцката столица Юлия Костова...

Българската църковна община в Лисабон е изправена пред трудности

Българската църковна община в Лисабон е изправена пред трудности

  Храмът, който българската църковна община „Св. Иван Рилски“ в Лисабон, Португалия, използва за свои богослужебни нужди от дванадесет години, ще бъде затворен за ремонт. За това са се договорили Западно- и Средноевропейският митрополит Антоний и представителят на...

Поклонници от София честваха Сретение Господне със сънародниците ни в Рим

Поклонници от София честваха Сретение Господне със сънародниците ни в Рим

В нeделята след Сретение Господне Българската православна църковна община "Свети Седмочисленици" в Рим отбеляза тържествено големия празник. По традиция в църковните общности на сънародниците ни в Западна Европа големите църковни празници, които се падат в делничен...

Призив за подкрепа на братството на православния манастир в Буххаген, Германия

Призив за подкрепа на братството на православния манастир в Буххаген, Германия

  Игуменът и монашеското братство на православния манастир в Буххаген, Германия, който е част от Българската Западно- и Средноевропейска епархия отправя призив за подкрепа. От три години там монасите с помощта на доброволци и дарения монасите строят манастирски храм....

Anafora.bg