Снимка

 

На 23 април – Светла сряда, Негово Светейшество Софийският митрополит и Български патриарх Даниил отслужи света Литургия в храма „Успение Богородично“, с. Драгичево, в съслужение с Негово Преосвещенство Мелнишкия епископ Герасим – гл. секретар на Св. Синод, архимандрит Йоан – протосингел на Софийската св. митрополия, ставрофорен иконом Кирил Дидов – духовен надзорник на Софийска епархия, протойерей Стоян Димитров – председател на църковното настоятелство при храма, свещеник Христо Пашов и свещеник Стоян Ковачев от Белово, заедно с протодякон Иван Петков.

Песнопенията бяха изпълнени от църковни певци под ръководството на д-р Андрей Касабов – и. д. секретар на Софийската св. митрополия.

На богослужението присъства и кметът на с. Драгичево г-н Виктор Викторов.

В края на светата Литургия Негово Светейшество произнесе слово за благодатния живот, който Господ Иисус Христос донесе чрез Своето Възкресение:

„Христос възкръсна и положи начало на нов живот, който още тук, на земята, дава възможност на човеците да се осъзнаваме, да вкусваме и да развиваме в себе си небесния вечен живот и да се подготвяме да го наследим в непреходното Христово царство.

В Първата вечер на Възкресението Господ се яви на единадесетте ученици, събрани в Йерусалимската горница и им каза: Мир вам (…) приемете Духа Светаго (Йоан 20:21-22). Апостолите възприеха този благодатен мир и радостта им не беше вече смесена с недоумение и неверие. В този момент се изпълниха думите на Господ, казани на Тайната вечеря: вие ще бъдете наскърбени, но скръбта ви ще се обърне на радост; Аз пак ще ви видя, и ще се зарадва сърцето ви, и радостта ви никой няма да ви отнеме (срв. Йоан 16:20,22). Каза им още: приемете Духа Светаго. На които простите греховете, тям ще се простят; на които задържите, ще се задържат (Йоан 20:22-23). Тези думи ни показват от какво е дошъл да ни избави Господ – защото апостолите, до последния момент, дори и в деня на Неговото Възкресение очакваха, че Господ ще се възцари и ще настъпи политическото избавление на Израил от римското владичество.

Думите Му показват, че Той е дошъл да ни избави от робството на греха, да съкруши силата на дявола и да ни избави от смъртта, като ни даде благодатен живот и сили за обнова на нашето същество и единение с Него, за да се научим да живеем в мир и любов с Бога и да вкусваме от тези небесни блага, за които свети апостол Павел казва: око не е виждало, ухо не е чувало и човеку на ум не е идвало това, що Бог е приготвил за ония, които Го обичат (1 Кор. 2:9).

Като православни християни свидетелстваме, че когато в Тайнството на изповедта ние искрено се каем за своите грехове и ги изповядаме пред свещеник, Христовата благодат дава на душата мир, какъвто никой и нищо на този свят не може да даде; дава ни радост от помирението с Бога, вдъхновение за благочестив, добродетелен живот. Това са начатъците на благодатния живот, който ние сме призвани да усвояваме чрез своето покаяние. И ако това е началото на усвояването на благодатните дарове на Светия Дух, то св. апостол Павел ни казва какви са плодовете на духа – любов, радост, мир, дълготърпение, благост, милосърдие, вяра, кротост, въздържание (Гал. 5:22-23). Когато вместо недоумения, страхове, несигурност, дрязги и осъждане, душата се изпълва с тези дарове, тогава, във възможната за нея пълнота, ще вкусва този нов благодатен живот, какъвто светът не познава.

Този нов живот има свои правила и принципи. Не може човек да живее без вяра, смирение и с небрежение към Христовите заповеди и да иска да вкусва този живот. Благодатта у светиите свидетелства, че когато се каем с вяра, нашето покаяние е дейно, и тогава принасяме плодовете му, усвоявайки Христовите добродетели“.

За усвояването на освещаващата Божия благодат, което е възможно чрез живота в Православната църква, патриарх Даниил сподели:

„Днес, в тези пасхални дни, счукваме яйца, поздравяваме се с „Христос Воскресе!“, радваме се на трапезите, но всъщност търсим ли да усвояваме този благодатен живот? Без истинско, нелицемерно покаяние, изповед, целомъдрен живот не е възможно да усвояваме вечния живот.

За човеците извън Православната църква той е непознат. В своето богословие католическата църква няма догматическо обяснение какво получаваме в светото Кръщение. Римокатолическото богословие казва, че получаваме някаква сътворена благодат, а не този нетленен живот, който само Бог го дарува.

Затова в католическата църква няма такива светии, както в Православната църква, дори в ХХ век; светии, които са се изпълнили с плодовете на Светия Дух – прозорливост, дарби на чудотворство, и най-вече – освещаването в човека, следващ Христовите заповеди, в стремежа да усвои благодатния живот. Извън Православната църква няма отговор за смисъла на християнския живот, какъвто дава св. Серафим Саровски – който е придобиването на благодатта на Светия Дух, устройваща Божието царство в нашите сърца. Това е плодът на Възкресението.

В днешно време, по статистика, най-бързо разпространяващото се сред християнските изповедания е православието.

Отстъпление е, когато човек разчита само на външни неща, напр. на дисциплина, както е в католическата църква; в протестантските деноминации човек разчита на себе си, на авторитета, който си мисли, че притежава… В отстъплението си те са възприели дори противоевангелски неща, за които и не подобава да се говори. Но хората се осъзнават, и в момента, в Съединените щати най-много са тези, които се присъединяват към Православната църква. Искрено вярващият човек вижда, че благодатният живот е реалност, че не е само на хартия свидетелството за Възкресението на Господа, не само в историята, а реалност, съществуваща до ден днешен“.

„Да се укрепяваме във вярата в този живот, даден ни за покаяние; да обикнем Бога и да се научим да живеем в мир и любов едни с други, укрепявани от Божията благодат.

Да живеем постоянно и тук с радостта на Христовото Възкресение  и да се трудим за своето спасение, за да наследим благодатния възкресенски живот в непреходното Христово Царство“, завърши словото си патриарх Даниил.

Протойерей Стоян Димитров изказа благодарност към Негово Светейшество за посещението и отслужването на светата Литургия, като му пожела крепки сили и Божия помощ в първосветителското му служение.

След богослужението бе извършено литийно шествие около храма с иконата на Пресвета Богородица Вратарница, след което бе извършен водосвет.

Текст: Михаил Тасков
Снимки: храм „Успение Богородично“, с. Драгичево

ЗА ПОВЕЧЕ СНИМКИ НАТИСНЕТЕ ТУК


25.04.2025_08:37 | Източник: Българска патриаршия 24.04.2025 |
Автор: Софийска митрополия